Arabisch brood als gezond tussendoortje

crispbrood snack

Wanneer je gaat sporten, zal je er voor zorgen dat je de juiste uitrusting hebt, stevige sportschoenen, een coole zwembril, ... Maar je kan geen wedstrijd spelen zonder goede uitrusting, maar hoe ga je je vanbinnen helpen?

Je kan geen beenbeschermers gaan inslikken, dat is zeker! Maar je zou wel kunnen overwegen om enkel gezonde voeding te slikken vol met de voedingsstoffen die je echt nodig hebt. De juiste voeding en dranken kan je zeker helpen om een betere atleet te zijn.

Professionele atleten weten dit maar al te goed. Zij hebben immers een heel professioneel team voor hun klaar staan met diëtisten en voedingsdeskundigen - mensen die veel over gezond eten weten - om hun spelers het beste voedsel te helpen kiezen. Lees hier hoe je voeding in jouw voordeel kan gebruiken, net als de profs.

Iedere sporter heeft dezelfde voedingsmiddelen nodig voor goede prestaties:

eiwit (in vlees, gevogelte, vis, eieren, bonen, noten en zuivel)

koolhydraten (groenten, fruit en volkoren producten)

vitaminen (zoals in groenten en fruit) en mineralen zoals calcium (in zuivelproducten)

Waarom zijn gezonde snacks zo belangrijk?

Atleten en actieve mensen moeten meer calorieën en voedingsstoffen nemen dan mensen die niet sporten. Voedingsstoffen omvatten koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. Gezonde snacks kunnen je deze extra calorieën en voedingsstoffen geven die je nodig hebt. Het eten van een gezonde snack voor de training geeft je energie. Door een gezonde snack te eten direct na het sporten ga je minder eten tijdens de volgende maaltijd.

Welke tussendoortjes moet ik vermijden?

Vermijd snacks die veel vet en suiker bevatten. Enkele voorbeelden zijn donuts, koekjes, chips, snoeprepen en frisdrank. Deze voedingsmiddelen hebben maar weinig gezonde voedingsstoffen. Ze kunnen je niet de energie geven die je echt nodig hebt om goed te presteren tijdens het sporten of sportwedstrijden.

Welke snacks moet ik dan wel eten?

Eet snacks die snel, eenvoudig en gezond zijn. Het is goed dat je deze snacks van tevoren in plant en dat je ze terbeschikking hebt wanneer je ze nodig hebt. Dit maakt het makkelijker om je aantepassen naar gezonde snacks tijdens een drukke agenda. Kies snacks uit alle voedselgroepen van verschillende voedingsstoffen gedurende de dag.

  • Appel of plakjes banaan
  • Volkoren crackers en kaas
  • Wortel en selderij stokjes met een light dressing
  • Kwark of yoghurt met vers of ingeblikt fruit
  • Energie repen en mueslirepen.
  • Crackers en hummus. 
  • Mix van noten met gedroogd fruit
  • Volkoren brood (met pindakaas, kalkoen, mager rosbief, of tonijn)

Hier zijn nog wat extra tips voor gezonde snacks?

Sommige snacks moeten in een koelkast of in een koeler bewaard worden. Zorg ervoor dat deze voedingsmiddelen niet langer dan 2 uur bij kamertemperatuur zijn. Na 2 uur, kunnen er bacteriën groeien in deze voedingsmiddelen en die kunnen je ziek. Voedsel dat je koel moet houden zijn melk en melkproducten, zoals kwark en yoghurt. Maar ook salades en sandwiches gemaakt met vlees, vis of gevogelte.

Als je probeert om ook gewicht te verliezen, neem vaak een hapje eten voordat je te hongerig wordt. Dit zal je weerhouden om later op de dag niet teveel te gaan eten.Vraag eventueel aan een diëtist hoeveel calorieën je per dag moet hebben. Je diëtist kan je helpen bij het kiezen van snacks die je helpen de juiste hoeveelheid calorieën binnen te krijgen.