Arabisch brood als gezond tussendoortje

gezonde notenHieronder vind je een lijstje met gezonde tussendoortjes die je zo in je tas of rugzak kan steken voor onderweg.

Hard gekookt ei

Eiwit : 6 gram per ei

Vroeger werden eieren resoluut verwijderd uit ieders dieet vanwege hun hoge cholesterolgehalte. Vandaag zijn de meeste voedingsdeskundigen het erover eens dat ze een krachtpatser ontbijt of snack kunnen zijn. Naast eiwit geeft een gezond ei je ook een stevige dosis vitamine D en vitamine B - en dat voor slechts 72 calorieën per stuk. En het beste is dat ze heel gemakkelijk mee te nemen zijn. Je kan ze ook op voorhand schillen of in sommige supermarkten verkopen ze ook hardgekookte eieren voorverpakt per twee.

 

Mini kazen

Eiwit : 6-8 gram per portie

Voorverpakte kaasjes zoals Mini Babybel zijn geweldige tussendoortjes, omdat ze individueel verpakt zijn en die stop je eenvoudig in je tas, zonder dat je tas volgepropt geraakt. Als je probeert gewicht te verliezen, kies dan voor de "magere" versies.

 

Geroosterde kikkererwten

Eiwit : 7 gram per 60 gram

Deze bonen zijn een gezonde bron van eiwitten en vezels. Volgens recent onderzoek zal een dagelijkse portie van dieet peulvruchten zoals kikkererwten (evenals bonen, linzen en erwten) de cholesterol verlagen.

Deze snack is ook heel gemakkelijk te maken: Spoel de kikkererwten en laat ze even uitlekken. Doe wat olijfolie op een bakplaat en voeg eventueel wat zout en peper toe en dan laten bakken in een voorverwarmde oven op 200 graden voor ongeveer 30 minuten.

 

Volkoren eiwitrepen

Eiwit: 10 tot 15 gram

Eiwitrepen zijn simpel en gemakkelijk om mee te nemen. Maar voordat je eender welke reep uit de supermarktrekken haalt, lees aandachtig het etiket! Sommige repen zijn geladen met suikers en vetten en meer eiwit is niet noodzakelijk altijd beter. Omdat sommige eiwitrepen die 30 gram eiwit bevatten, meestal ook hoog in calorieën (tot 400 ! ) zijn. Een goede maat: streef naar een reep met ongeveer 10 tot 15 gram eiwit met ten minste 5 gram vezels en minder dan 15 gram suiker. Smart Bars van Body en Fitshop zijn een goede keuze als snel tussendoortje.

 

Amandelen

Eiwit: 4 gram

Wist u dat 14 amandelen net geen 100 calorieën bevatten? Je kan ze altijd in een reis-vriendelijke-zip-dichtte zak bewaren voor onderweg. Je kan ze kopen met walnoten en amandelen, maar amandelen bevatten een beetje (4 gram) meer eiwitten dan walnoten (3 gram). Voeg nog wat gedroogd fruit toe, zoals abrikozen, voor extra vezels.